Test je bedrijfsidee, voor je de sprong waagt
Onderwerpen: Case
Als ik een klus heb om met bomen te werken, dan heb ik 's ochtends al een euforisch gevoel voor ik erheen ga!
Ooit begin ik voor mezelf! Velen zeggen het, maar weinigen doen het ook echt. En… het is ook eng. Maar je kunt je plan ook testen. Zo leer je of jouw idee kans van slagen heeft. En je verzamelt feedback om je plan beter te maken voordat je de grote sprong waagt. Dit verhaal gaat over mijn zwager Guus Thijssen. Zijn specialisme is boomverzorging. In dit artikel lees je hoe we zijn bedrijfsidee/droom getest hebben.
Guus werkte bij Center Parks als Groen Beheerder. In zijn functie had hij de verantwoordelijkheid om met zijn team het groen op het park te onderhouden. Maar het allerliefste werkte hij in de natuur met bomen. Naast zijn werk rooide hij af en toe ergens een boom. Vaak op de meest onmogelijke plekken. Het was zijn droom om hier ooit zijn beroep van te maken. In zijn woorden: Als ik een klus heb om met bomen te werken, dan heb ik ’s ochtends al een euforisch gevoel voor ik erheen ga!

Hij had af en toe al een opdracht maar veel te weinig om van te leven met zijn vrouw en 2 jonge kinderen. Het was gewoon een grote stap met veel onzekerheid. We spraken er vaak met elkaar over en bedachten dat hij zijn klanten het best op een van deze beide manieren kon vinden:
- Via-via
- Internet
Via-via kreeg Guus al regelmatig klanten. Dit liep dus al goed maar het moest echt nog veel beter om ooit van te kunnen leven. Hoewel Guus voor zijn bedrijf Timber Thijssen Boomverzorging al een website had, leverde deze website nog weinig klanten op. We besloten samen dat de groei in internet zat. Hier zouden we ons op richten om meer klanten te vinden.
Kies een goede domeinnaam
Een goede domeinnaam bevat de keywords die beschrijven wat jij doet. Dit zijn bij voorkeur ook keywords waar mensen naar zoeken. In Guus zijn geval was dat duidelijk. Mensen zoeken naar ‘boom kappen’ en naar ‘boom rooien’. Guus wist dit omdat hij al contact met klanten had. Als je nog geen klanten hebt kun je ook kijken in de Google Keyword Tool.

Deze tool toont het aantal zoekopdrachten voor jouw term maar ook aanverwante zoekopdrachten. Dit geeft je inspiratie voor je eigen site maar toont ook welke domeinnamen je moet hebben. In Guus zijn geval was het mooiste boomkappen.nl met 8.100 lokale maandelijkse zoekopdrachten en daarna boomrooien.nl met 3.600 zoekopdrachten.
Deze tool is onlangs vervangen voor de Google Zoekwoordplanner. Hij werkt nu iets anders en je hebt een (gratis) account nodig voor Google Adwords. Je kunt ook in deze tool schattingen vinden hoe vaak op de voor jou belangrijke zoekwoorden gezocht wordt.
Alle goede domeinnamen zijn allang geclaimd. Meestal door domeinnaamhandelaren. Sommige sites bestaan al. Er zijn ook veel domeinnamen waar geen of een hele slechte site op staat. Als ik interesse heb, benader ik altijd de eigenaar of ik de site kan overnemen.
De domeinnaam boomrooien.nl was in quarantaine gevallen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als je de rekening van je domeinnaamregistratie niet betaalt. De oude eigenaar heeft dan nog 3 maanden om die domeinnaam weer op te eisen. Daarna valt hij vrij en kan iemand anders hem weer registreren.
Via het bedrijf Domainorder kun je deze domeinnamen proberen binnen te halen zodra ze vrijvallen. Dat is echt even spannend maar het is ons gelukt om boomrooien.nl te krijgen! Tijd om hier een goede site voor te bouwen.
Een goede site maken? Begin met de inhoud, niet met het ontwerp.
Een goede site beantwoord vragen van de doelgroep. Omdat Guus al klanten had wist hij precies wat klanten altijd vroegen als ze contact met hem opnamen:
- Wat kost het?
- De boom staat op een lastige plaats, kunt u dan toch kappen?
- Heb ik een vergunning nodig?
- Wat gebeurt er met het hout?
Al deze vragen hebben we op de homepage beantwoord.
We hebben een aparte pagina gemaakt over de kosten voor het rooien van een boom. We wilden deze vraag ook op de homepage beantwoorden maar dit was toch te lastig. De prijs is afhankelijk van het formaat van de boom, de standplaats van de boom en de specifieke situatie en wensen van de klant. Om toch een idee te geven staan op deze pagina enkele voorbeeld projecten zodat mensen een idee hebben wat het ongeveer kost. Ook hebben we nog een contactpagina gemaakt.
Een heel bedrijf hebben we dus samengevat in 3 pagina’s. Tips: begin altijd met de inhoud en niet met het design. Kies voor weinig maar zeer goede pagina’s. Beantwoord op de homepage al de belangrijkste vragen van potentiële klanten. Maak contact opnemen makkelijk voor klanten en geef ze de keus hoe ze contact op willen nemen. Tip: Dat is NOOIT via een contactformulier.
Tijdens een websiteweekend hebben we de website boom rooien in WordPress gebouwd. Maar een website is leuk maar daarmee heb je nog geen bezoekers, laat staan klanten.
Test je bedrijfsidee met Google Adwords
Via Google Adwords is het mogelijk om te adverteren bij relevante zoekopdrachten. Guus wilde het wel proberen en besloot er €250,- in te investeren. Doelen van de Adwords campagne waren:
- Snel leren en de website verbeteren op basis van reacties
- Offerte aanvragen krijgen
- Getekende offertes en dus betalende klanten
- Peilen of zijn bedrijf kans van slagen heeft

Voor een overzicht van de resultaten heeft Guus de onderstaande Excelsheet gemaakt en bijgehouden tijdens de campagne. Per dag heeft hij bijgehouden hoeveel mails en telefoontjes hij kreeg, het offertebedrag, of hij de opdracht kreeg. Binnen een week was het geld voor de campagne op. De eindstand: €250,- investering in Adwords, offertes verzonden voor €5.320,- en voor €2.250,- opdrachten. Wow!
Response campagne Boomrooien
Datum | Telefoon | Locatie | Offerte | Opdracht | |
---|---|---|---|---|---|
2 april | 3 | 1 | Breda | €480 | Ja |
2 april | 2 | 0 | Landgraaf | ||
2 april | 1 | Leiden | €300 | ||
2 april | 1 | Amsterdam | |||
2 april | 1 | Amsterdam | |||
2 april | 1 | Oss | €650 | Ja | |
2 april | 1 | Amsterdam | |||
3 april | 2 | 1 | Capelle a/d IJssel | €350 | |
3 april | 1 | ||||
3 april | 1 | Doorn | €740 | ||
3 april | 1 | VVE | €360 | Ja | |
3 april | 2 | Zeist | €750 | ||
4 april | 1 | Alkmaar | €650 | ||
4 april | 1 | Assen | |||
5 april | 1 | Breda | €180 | Ja | |
5 april | 1 | €280 | |||
7 april | 1 | Amsterdam | €580 | Ja | |
Totaal | 17 | 6 | €5.320 | €2.250 |
Door deze resultaten kwam de droom om een eigen bedrijf te starten echt dichtbij. Guus geloofde er zelf al wel in maar familie, vrienden en het gezin kreeg er ook steeds meer vertrouwen in. Prachtig om te zien.
Wat heb je in ieder geval nodig om je bedrijfsidee te testen?
- Team – Mensen die mogelijkheden zien, die je helpen maar ook kritisch zijn
- Analyse van databronnen die beschikbaar zijn
- Een website met simpel design maar TOP inhoud
- Testbudget voor Google Adwords
- Registratie van de response – gewoon via een eenvoudig document
- Evaluatie van de resultaten
- Aanpassingen naar aanleiding van de response van (potentiële) klanten
- Lef om bij voldoende potentie de stap te zetten
Guus gaat ervoor!
Gesterkt door de testresultaten, overleg met vrienden en familie maar vooral ook steun van zijn vrouw Marian waagt Guus de sprong. Met elkaar hebben we de rekensom gemaakt en berekend hoeveel dagen hij in de maand moet werken. Hoeveel hij moeten verdienen om rond te komen. Dat lijkt allemaal goed haalbaar.
Guus gaat met zijn familie en zijn bedrijf een spannende tijd tegemoet maar kan ook eindelijk bouwen aan zijn droom. Een eigen bedrijf waar hij kan werken in de natuur en met bomen! Van harte!
Heb jij tips voor Guus? Of voor anderen die ook eindelijk een keer voor zichzelf willen beginnen? Laat dan zeker even een reactie achter. Ken je zelf iemand die net een extra duwtje nodig heeft om eindelijk voor zichzelf te beginnen? Stuur dan zeker even dit artikel door. Wil je zelf een site maken voor jouw bedrijfsidee? Stuur dan een mail naar okke@okkeamerongen.nl. Dan nodig ik je uit voor het volgende website weekend.
12 reacties